За да имате винаги тази схема на разположение с вас на мобилно устройство под Андроид, може да инсталирате безплатно приложението от Google Play:
Или да я разгледате от връзката тук:
https://www.plovdiv-transport-map.truenorth.bg/
Тази транспортна схема е част от цялостен проект за туристическа навигация за град Пловдив, която съм описал подробно в статията тук: Туристическа карта на Пловдив
Защо са необходими тези схеми? Защо въпреки стотиците приложения за смартфон, карти и мобилна навигация, е необходимо да има информационни табла, разбираеми и ясни карти и схеми в градската среда?
На тези въпроси съм се опитал да отговоря в статията за съставянето на схемата за Софийския градски транспорт, Железопътния транспорт в България и най- подробно в Туристическа карта на Пловдив.
Разработената схема по-долу, е една от първите, които се срещат за гр. Пловдив:
Транспортна схема на Пловдив, 2007 г., източник: Технически Университет Карлсруе
Тук са изобразени автобусния и тролейбусен транспорт (когато все още е поддържан такъв), маршрутите се разполагат в 45 — градусова мрежа, всеки със собствен цвят линия, отбелязани са тарифни зони, спирки с техните наименования и изображения с по-важни обекти в града.
Транспортна схема на София, 2007 г., източник: Технически Университет Карлсруе
Транспортна схема на Варна, 2007 г., източник: Технически Университет Карлсруе
В същия стил и изпълнение се намират схеми и за София и Варна (картинките горе). Трябва да се признае, че въпреки окончателната визуализация на информацията да е по-скоро объркваща, трудът за набавянето на данни и подреждането на линиите в конкретната логика е огромен.
През 2015 г. във връзка с „Транспортен проект“ на град Пловдив, се разработва официална актуална схема на градските автобусни маршрути и се монтира на всички спирки в града:
Транспортна схема на Пловдив, 2015 г., източник: Община Пловдив
Целта на подобен род карти са бързо намиране на текущото местоположение, определяне на крайна цел на пътуване, лесно откриване и проследяване на нужните маршрути. В случая, при това поднасяне на информацията, ползвателите биха имали известни затруднения с тази задача.
Използвана е готова картна основа на града, което не е чак такъв проблем, но в случая тази е с неподходящи цветове, дебелини на линии и шрифт. Линиите от улиците се преплитат в едно с маршрутните линии, прикрива се важен текст и обекти, цялостната информация в последствие е претрупана, заплетена и неясна.
Неподходяща картна основа
Използвани са еднотипни условни знаци (кръг с цифра) за начална / крайна спирка, номер на спирка и номер на маршрут. Спирките не са с наименования, а с номера. Вероятно защото наистина е нямало място за още текст… Така ползвателят е изправен пред редица въпроси, пред които е трудно да се намери отговор.
Неподходящи условни знаци
Недобре изобразени са и линиите на самите автобуси, които при по-сложни кръстовища се преплитат така, че проследяването става почти невъзможно.
Трудно различими маршрути
Подобен род схеми са предназначени да дават бърза и точна информация относно номерата и траекторията на автобусния маршрут. Често местоположението на таблата са с лоша осветеност, трябва да могат да се четат от разстояние, от хора с проблемно зрение. Също ползвателят разполага и с ограничено време. За това е добре графичната информация да бъде максимално контрастна, опростена, с подходящ шрифт, цветове и условни знаци.
По-долу има няколко примерни схеми от някои по-големи градове в България:
Транспортна схема в Бургас
Транспортна схема в Габрово
Транспортна схема в Стара Загора
Този вид „схеми“ не е задължително да се проектират върху реална картографска основа на града. Може да се построи собствена мрежа — система от ъгли и параметри, в които да се впишат маршрутите. Да се приемат конкретни правила, които да се следват, за да стане схемата разбираема, еднородна и красива. При желание може да се допълнят схематично местоположението на големи природни или архитектурни дадености, за да се подобри ориентацията. Такава схема се получи за София: https://sofia-transport-map.truenorth.bg/
Но там маршрутите са огромен брой, различни видове транспорт — автобусен, трамваен, железопътен и метро. За да се разплете тази плетеница и да има място за цялата информация, избрах този вариант, в който трасетата са с условни направления с ъгли от 90, 60 и 30 градуса, но все пак максимално да се доближават до реалната траектория на улиците и да не се изкриви тотално географската представа за София.
Пловдив е по-малък град, с къде по-скучна транспортна система от софийската. Не мога да бъда обективен и ще посоча, че Пловдив има по̀ туристическа насоченост. За това бих искал да има пряка връзка с вече изработената туристическа карта, за да има идентичност между различните видове информация в града и за да бъде тази схема един вид продължение на проекта до тук. По тази причина, съм използвал вече създадената картографска основа на града, изчистена е от ненужните детайли, знаци и текст, цветовете са променени с по-неутрални, за да изпъква важната информация в случая.
За целта са приети някои правила, които да се следват за да се изпълни сложната задача за ориентация в пространството. Обобщена е уличната мрежа в няколко основни направления, поизправени са някои криволичещи пътни артерии, с цел да се подобри визуализацията на маршрутите.
Приети направления на основните пътни артерии, максимално доближени до реалността
Схематично представяне на реална пътна артерия като права линия
Когато човек се движи с превозно средство, а дори и пеша, впечатление правят кръстовищата и местата, където рязко се сменя направлението на движение. Леките чупки и завои в дадена посока, почти не предизвикват съмнение за промяна на правилната посока, но дори и да възникнат такива, просто се уверяваме по други значими белези по картата като оставащи брой спирки до нашата, изминати спирки от началото, характерни природни забележителности — в случая река, възвишения, тунели, подлези и прелези през ж.п. линия и т.н.
Изобразяване на автобусните маршути с техните номера
Всеки маршрут е отбелязан с отделна линия и цвят, с възможен максимален контраст от съседните цветове. Забелязва се най-голямо струпване на маршрути по бул. Цар Борис III, бул. Христо Ботев пред Централна ЖП гара и по ул. Съединение в кв. Тракия, което всъщност показва местата с неефективно разпределяне на градския транспорт и необходимостта от оптимизация.
През определен интервал всяка отделна линия е надписана с номера на своя маршрут. Надписът е разположен така, че при проследяване на линията, погледът да се „спъне“ там, да се уверим че сме на желания маршрут и да продължим нататък.
Изобразяване на маршрутите при смяна на направлението
Често при сложните и натоварени кръстовища, маршрутите сменят направлението си, което налага пресичане между различните линии. Това няма как да се избегне графично, може само да се потърси оптимална комбинация от подреждане на маршрутите така, че да се осъществят минимум кръстосвания и да се избегнат празни пространства във „снопа“ линии след това.
Спирките са означени по два основни начина. Там където те са от двете страни на пътното платно, близки като местоположение и където има възможност, са обединени с един общ знак и наименование. Съответно където няма възможност да се обединят, са със знак, указващ направлението на маршрутите, т.е. може да се определи и от коя страна на улицата е спирката. Разположението на текста с наименованията също подсказва това (където е възможно). Ако на някоя от линиите липсва знак за спирка, то значи, че за съответния маршрут не е предвидено да се спира. На възловите места, където може да се смени автобусния с железопътен транспорт, спирките са „обединени“ с железопътните гари (в случая са три на брой). За съжаление, все още няма автобусна връзка с летище Пловдив.
Изобразяване на автобусните спирки
Към някои спирки са добавени и характерни условни знаци, подсказващи важен за ориентацията обект като църква, болница, търговски център, природна или архитектурна забележителност.
Наименованията на спирките са двуезични. Максимално се придържат към официалните приети названия. Темата за наименованията е доста обширна и няма конкретни правила. По скоро е предмет на обществено обсъждане и проучване сред хората. Наименованието трябва да дава конкретна представа за местоположението до известен местен обект или забележителност, ако няма такъв, то най-близка пресечна улица и най-накрая административен номер на блок или адрес. И ако спирките са срещуположни, да се приеме едно название, с минимум обяснения и уточнения. Обикновено се премахват думи като Улица, Площад, Училище… Наименованията трябва да са максимално кратки и запомнящи се. Всяка спирка е нанесена със свой уникален номер. Това улеснява задачата при търсенето на повече информация във виртуалното табло в сайта на Община Пловдив - ТУК.
Преди три години беше даден старт на т.нар. нощен транспорт. Разбира се тук не говорим за цялата нощ, както би се разбрало, а само до 23.30 часа. Нямам представа от тогава дали все още работи услугата офицялно, дали днес автобусните фирми извършват превози до този час, дали не е само през летния сезон. Но тогава се опитах да визуализирам това решение в ето тази схема и силно се надявам идеята за нощен транспорт да е все още жива:
Схема на нощния транспорт в Пловдив (2018 г.)
Предназначението на тази схема, за сега е да бъде част от цялостния проект за туристическа карта на Пловдив, наред с картите за туристическите забележителности и велосипедната мрежата в града.
Схема на градския транспорт в гр. Пловдив
Това е една по-ясна и достъпна визуализация на маршрутната схема на автобусния транспорт и за сега е достъпна единствено в интернет. Автобусните спирки са идеалното място за разположение на градска навигация, за ориентиране на жителите и туристите в градската среда. Разбираемата и достъпна информация, прави един град по-открит, по-приятен, по-подреден и предизвиква доверие у хората живеещи в него или решили да го посетят.
Както стана ясно в началото, разработено е приложение за смарт устройства под Андроид, достъпно безплатно на следния линк в Google Play:
В него са събрани всички туристически карти разработени до тук, както и настоящата схема за градски транспорт, за да може винаги при необходимост да бъде под ръка.
За да разгледате и ползвате картите без необходимо инсталиране, може да ползвате следния линк:
Транспортна схема на Пловдив: https://www.plovdiv-transport-map.truenorth.bg/
Туристическа карта на Пловдив: https://www.bg-plovdiv-tourist-map.truenorth.bg/
Всички разработени карти са предназначени за печат и нямат възможност за търсене, навигация и намиране местоположението на устройството чрез GPS.
инж. Стоян Стоянов
28.03.2021 г.
www.truenort.bg
Plovdiv, tourist, map, Bulgaria, app, bus, transport
Подробно ще разкажем за нашите услуги, видовете работи и типовете проекти, ще изчислим стойността и ще ви направим индивидуална оферта.