* * *
Има цяла наука, свързана с управлението на масите, на потоците от хора. Със знаци, табели, кратки съобщения, цветове и опростени схеми, поставени на точно определени места в пространството, да манипулираш съзнанието на човек, да му препрограмираш за известно време друга представа за движение в средата, в която се намира. И всичко това с цел максимална ориентация в непозната среда. Било в метрото, в наземния градски транспорт, дори в парка. Човек все още не разчита много на телефона си за ориентация. Всички сме виждали такива схеми. Те не са толкова географски точни, но дават ясна представа къде се намираш в момента и какви действия да предприемеш за достигане до крайната цел. И тук вече идва творческият момент. Този вид транспортни карти строго се влияят от самото местоположение на града, от разпределението на уличната мрежа, от видовете транспорт.
Схемите не могат да изглеждат по един и същи начин. Всеки град носи своя дизайн. Дори някои градове са разпознаваеми именно от такива схеми, превърнали се в емблема на града. Лондонското и Московското метро са само един пример как една схема на транспорт може да се превърне в символ. Символ, който дори се отпечатва на чаши, тениски и сувенири. Дизайнери от цял свят се стремят да създават все по-интересни и по-интуитивни схеми на големите градове. Хем да са максимално полезни и разбираеми, хем да са красиви и запомнящи се. По този начин се рекламира този вид транспорт. Той става разбираем, търсен и предпочитан. Става модерно да се ползва. От тук се подобрява и екологията на дадено пространство. Всичко е свързано. Ако не знаеш, че системата от велоалеи може да те отведе пет пъти по-бързо до работното място, защо да си купуваш велосипед?
За по-удобно използване на актуалната картата за градски транспорт от мобилни устройства, може да ползвате този линк тук:
http://sofia-transport-map.truenorth.bg/
* * *
Защо е необходима такава схема? Кому е нужна тя след като има безброй навигационни сайтове, приложения, има Гугъл? Вече е толкова лесно да създадеш маршрут в телефона, той да те навигира в пространството, да те позиционира точно къде си и да ти предложи няколко варианта за път. Всичко е от ясно, по-ясно.
Да, така е, светът се развива даже и у нас. И идеята за хартиената карта, става все по-бледа. Но така ли е наистина?
Не остават ли пренебрегнати хората, които например трудно се ориентират в пространството изобщо, пък какво остава за „големия” град. Може и да звучи банално, но ако нямаме достъп до интернет, по някаква причина? А и туристите, решили да се “объркат” и да ползват услугите на „градския”. Под туристи, нека разбираме всички, които рядко посещават града и за които системата на движение на транспорта, представлява някакво торнадо от маршрути. Торнадо, което ако ги засмуче, ще ги отвее кой знае къде... Големият град е шум, хора, стрес, движение, спасение от което може да се намери бързо в първото срещнато таксѝ, което ще те телепортира до крайния пункт, що годе сигурно и без екстремни моменти. Разбира се за този, който може да си го позволи.
Баналното за обикновения „софиянец”, преместване от точка “А” до точка “Б”, може би няма да е така просто за тази друга категория пасажери. Именно за тях, са разлепени на всякъде тези таблички, стрелкички, указания, по спирки, автобуси и вагони на метрото. А много често и под формата на сгъваеми, джобен формат, листчета.
Говоря по принцип. Как би трябвало да бъде и как е в големите европейски столици и градове, а и не само.
Не на последно място, ролята на тези схеми е и елемент на престиж. Трудно е да намериш град, разполагащ с развита система на обществения транспорт, но да не осигури нагледната ѝ визуализация по възможност с най-достъпни начини и средства.
Любопитно е да се отбележи, че схемите, обединяващи всички видове транспорт, не се срещат твърде често.
Например простичката схема на Будапеща. Или заплетената Прага, където има най-различни комбинации от видове транспорт.
Навярно Брюксел може да се похвали с донякъде най-пълната единна схема на транспорта.
В повечето западни големи центрове, един или най-много два вида транспорт са така развити, че покриват почти изцяло населеното място. Като уточняваме, че това е най-често метро транспорта плюс трамвайните маршрути. Например за някои немски градове можем да добавим и градската железница като важен фактор на транспортната мрежа. А автобусите по принцип не са с такава важност… За тролейбусите, вече трябва доста да се поинтересуваме има ли ги или не. Например град Кьолн. Град с население малко повече от милион жители. Сами може да видим каква голяма роля играе релсовия транспорт там.
Какво ли да кажем за транспорта в София. Последното десетилетие като приоритет в строителството е метрото. За град от милион и половина души по официални данни, това е все още слабо развита инфраструктура, но в близко бъдеще се надяваме това да се промени. Наземният релсов транспорт не се развива с нови отсечки, по скоро се закриват такива. Железопътният транспорт присъства основно като трасе от железния път, със съответните гари, но не и като средство за придвижване в градската среда.
Що се отнася до изображенията на градските маршрути, не можем да кажем, че сме така изостанали. Усилията на Центъра за Градска Мобилност във времето са дали ето този резултат. По-рано е бил такъв вариант или такъв. Има и такива опити. Дори невероятната главоблъсканица на този автор, предизвиква възторг, най-малко заради труда.
Напоследък екипът на организацията „Спаси София”, правят невероятни неща относно схемите на Метрополитен, а скоро и направиха предложение за една обобщена карта на наземния релсов транспорт, част от информационните табла на метро станциите.
Значително по-сложно стои въпросът за обединение на всички видове транспорт в една единна схема. За момента различните видове маршрути са около 120 на брой. В това число влизат автобусите от крайградската мрежа, но пък не включваме участието на маршрутките. С тях и без това трудната задача, ще стане близка до невъзможна.
На този етап вече е трудно да се каже какво точно, ме е карало да започна решаването на тази задача. Може би защото не съм видял нещо подобно да се е правило за голям град като София. Още и столица. Веднъж ми се наложи да намеря начин да стигна от кв. Враждебна (след едно Авиошоу), до центъра, евентуално до Централна Автогара. Никога не бях попадал в този квартал и добирайки се до първата спирка, загледах картата на транспорта залепена там. Професията ми е свързана постоянно с работа с карти, ориентиране в непозната среда, а сега? Тук, с този лабиринт от картинката на спирката, претърпях неуспех. Нито се ориентирах къде съм, нито за къде съм. Питах, хората наоколо, но всички също като мен чакаха „каквото дойде, пък все ще стигнем до някъде”. Аз познавам езика и горе-долу града. Какво остава за чужденец? GPS-ът на телефона ми ме ориентира поне на коя улица съм, но това не ми беше никак достатъчно.
И от тогава започнах да се заглеждам в информацията, която предоставя наземния градски транспорт за своите пътници в различни градове. Започнах и да сравнявам с опита на вън.
Защо за Брюксел са успели да направят такава пълна, и същевремнно така опростена и разбираема картинка, а за София няма такава? Не е възможно, a може би е наистина толкова трудно? Е, може поне да се опита въпреки че не бях сигурен дали ще постигна някакъв резултат. Бях разгледал десетки карти и схеми, но ми направи впечатление картата на Киев, изработена от местен дизайнер Костя Череповски и реших да ползвам неговите идеи в дизайна, тъй като аз сам не съм такъв. Преди всичко искам да напомня, че този проект не e в сътрудничество с някакви официални общински структури. Работата по него е извършвана изключително през свободното време, воден единствено от интереса си към този вид картография и дизайн.
Искаше ми се да изобразя всички видове транспорт на едно място, картинката да е сравнително компактна, и същевременно разбираема. Да бъде двуезична, разбира се, и да се побира на лист не по-малък от А2. т.е спокойно да се печата на два листа А3. Макар че за хора с отлично зрение и при високо качество на печат, спокойно може да се разпечата и на един лист А3.
Като например това:
Схема на градския транспорт в София
И действително се получи някакъв резултат, запази се четимостта на схемата, поне при печат на по-голям формат. Но разбира се има и известни недостатъци и усложнения на места като Орлов мост, Лъвов мост, Централна гара, колелото на Сточна гара, където минават по-голям брой маршрути.
Кръстовищата на Орлов мост, Лъвов мост и Сточна гара
Искаше ми се част от схемата да бъдат и речните корита на Перловската и Владайската река като обект на ориентация по време на пътуване, но тяхното трасе е точно през тези задръстени точки, което щеше допълнително да усложни изображението, за това идеята отпадна.
Като задължителен елемент на картата реших да бъдат отбелязани Автогарите и Ж.П. Гарите, Летището - все места където най-често е първият сблъсък на пътуващия с градския транспорт.
Пример за автогара, ж.п. гара и летище
Метрото се явява „гръбнакът” на транспорта за един град. Той е означен с най-дебели линии и най-забележими знаци. Ясно се виждат връзката на всяка станция с най-близките спирки от останалия транспорт.
Метро станции
Първоначално линията за маршрута на метрото беше с една цветова тоналност навсякъде. Но ми се искаше някак този вид транспорт, хем да бъде достатъчно забележим, хем да създава илюзията за триизмерност в пространството, т.е. да е визуално ясно, че става въпрос за подземен транспорт. За това изсветлих линиите между отделните станции и подсилих представата как това трасе се „промушва” под всички останали и тук-там „изплува” на повърхността, наравно с останалия транспорт.
Преди — След
И още нещо относно метрото, нанесен е на картата бъдещия Трети метро диаметър, със своите проектни станции. Не знам колко е правилно на този етап това да се вижда на такава схема, но мисля че е полезно, визуално да се „свиква” от сега с това „сиво” трасе, което много скоро надявам се, да се оцвети с хубав зелен цвят!
Част от станциите от трети метродиаметър, който в момента е в строеж
Въпросът, който стои първоначално е до колко схемата трябва да бъде схема. Достатъчно ли е просто точка от нея да съвпада със съответната точката от географската карта. А най-лесния вариант е просто да стане красиво и толкова! Като примерно тази схема. Но от друга страна да решим да нанесем маршрутите направо на картата на града също би било задънена улица като например тази „задънена улица” от централен Лондон. Е, ако се намирахме в Манхатън, можеше и да се получи и така .
География, приближена до реалността
Исках да избегна трудностите с ориентирането по схемата, като й предам известна условност, но и да не вкарвам зрителя в заблуждение относно нейната точност. За това и реших да генерализирам направленията на основните булеварди и улици, под някакъв общ ъгъл, като не се придържам фанатично към 90° и 45°, а използвам за някои зони и 30° / 60° / 15°.
Дори допускайки такива правила, деформацията на действителността от истинската е неизбежна. Някъде повече, другаде по-малко… Но общо погледнато чак такива силно смачкани или разтеглени пространства не се получиха.
Иска ми се да вярвам, че подобна схема на градския транспорт, няма да е полезна само и единствено на трудно-ориентиращите се „софиянци”, но и на идващите „отвън”, гости на столицата. Именно за това по изображението може да срещнете някои по-известни сгради, които са по-скоро средство за ориентация, или практически необходими места като болници например.
Навигацията по града за тези които не са запознати с географията му, може да се улесни от названията на ключови квартали или жилищни комплекси, надписани са по-големите улици и булеварди.
Обекти и надписи за ориентация по картата
Също като средство за ориентация реших да нанеса и по-съществените зелени зони и паркове в града, река Искър, основните Ж.П. трасета. Отделих специално внимание на подлеза на НДК и момента с надлез Надежда, където тролейбусите и трамваите се „губят” някъде.
Изображение на река, подлез и надлез
Изобразил съм условно някои по-важни мостове и нагледно се вижда — над или под Ж.П. линията се преминава.
Условен знак за мост
Между другото идеята да се нанесат имената на абсолютно всички спирки, не е съвсем изоставена. Това е възможно, но само при решение на въпроса, ще се използва ли реално картата на обществени места и в какъв мащаб се предвижда това.
Вече съм разработвал нещо подобно, макар и скучна като видове транспорт, съм успял за три-пъти по малък град да покажа всички спирки със своите наименования — Транспортна схема на град Курган, Русия.
Зависи за какви точно промени говорим. Ако става въпрос за тези, които са свързани с ремонт, строителство, аварии и т.н. , които ЦГМ публикува на своя сайт, то едва ли може нещо да се предприеме за хартиения вариант на картата.
Ако се вземе решение някой маршрут да се закрие, да се добави нов или да се измени траекторията му, то тогава би трябвало да се актуализира и схемата рабира се. Това не е толкова сложно и трудоемко. И не би следвало да е причината да не се занимаваме с такава карта въобще.
Да, от средата на 2018 г., на всички спирки от градския транспорт е монтирана схемата. Макар и с някои корекции в дизайна от страна на ЦГМ, картинката е запазила първоначалния си облик и идея.
На това и се надявам. На този етап картата е все още пробна версия и е обречена на доработка. Ако ползвателят открие неточност, нещо не се вързва в маршрутите, текстът или забележи явна грешка, то може спокойно да ми пише: truenorth@abv.bg, или на страницата във фейсбук. (Следете страницата във фейсбук, за да получавате информация за изменения по картата)
История на измененията по картата
(с благодарност към всички, които ми пишат с идеи за подобрение, открити неточности и грешки) :
18.06.2017 — първа публикация
22.06.2017 — изчистени са редица грешки в наименованията
25.06.2017 — Добавени са маршрутите на тролейбусните линии по бул. Патриарх Евтимий, след отварянето му за движение; Крайградска автобусна линия 27 е продължена до Метростанция Мария Луиза; изчистени са редица неточности по транслитерацията
27.06.2017 — Променен е типът линия на трамвайния транспорт. Така той се различава от останалия като наподобява релсов път; добавени са още знаци за известни туристически обекти.
29.06.2017 — Добавени са още надписи за номерата на маршрутите по протежение на линиите
16.07.2017 — Корекция по дизайна, читаемостта, сменен шрифт с Centrale Sans Condensed pro на българската фирма — Typedepot, www.typedepot.com
18.07.2017 — Някои корекции в текста, допълване на информация на линия 163 до Златните мостове, добавяне на лента в дясно със списък на маршрутите.
10.08.2017 — Нова версия на картата, която не е подходяща за печат в малък формат. Нанесени са имената на всички спирки. Допълнена е с още информация и са поправени редица неточности. Може да се изтегли тук: http://www.truenorth.bg/bus/sofia_transport_map_3.png
28.08.2017 — Разработена е страница с по-удобно използване на картата от мобилни устройства — тук: http://sofia-transport-map.truenorth.bg/
10.08.2018 - Схемата е монтирана по спирките на градския транспорт в София. Нейната актуалност и поддръжка е отговорност на ЦГМ - София
Медиите за проекта:
www.webkafe.bg — Карта, която обединява всички видове транспорт в София
www.geomedia.bg — За фотографията и за професията
www.nova.bg — Нова карта на София, как милиони печелят от хобито на един
www.dariknews.bg — Мъж направи нова карта на градския транспорт в София
www.dnevnik.bg — Мъж направи карта на градския транспорт в София
www.monitor.bg — Спирките в София проговарят на английски
www.bnr.bg — Столичният Център за градска мобилност въвежда надписи на спирките и на латиница
www.segabg.com — ЦГМ въвежда надписи и на латиница
www.programata.bg — Една добра схема
www.stolica.bg — Спирките на обществения транспорт, скоро и на английски
www.news.bnt.bg — Нова обобщена схема на градския транспорт в столицата
www.kmeta.bg — Спирките на столичния градски транспорт на английски език
www.tvevropa.com — Спирките на градския транспорт в София с информация и на английски
Подробно ще разкажем за нашите услуги, видовете работи и типовете проекти, ще изчислим стойността и ще ви направим индивидуална оферта.