Проектът е финансиран от Община Пловдив
.... или градска система за ориентиране, с която Пловдив може да се гордее.
Разгледайте цялата карта на Пловдив тук: https://www.bg-plovdiv-tourist-map.truenorth.bg
Системата от градска навигация е езикът, чрез който градът разговаря със своите жители, гости и посетители. Колкото е по-красив и разбираем той, толкова е по-приятно за хората, които го ползват. Елементите на навигацията могат да обогатят и подобрят впечатленията от градската среда.
Живеем в свят, където можем да се движим и ориентираме с помощта на смартфона си или друга технология и всяка информация за търсения обект или място можем да намерим за няколко минути. Защо тогава, когато имаме на разположение всички тези инструменти, са нужни и елементи за физическо ориентиране в заобикалящата ни среда?
Градските навигационни елементи понякога имат важна и решаваща роля, излизаща извън рамките на потребностите от базовата навигация. Елементите като паметници, табелки с информация и направления, туристически справочници и карти, дори обикновени стандартизирани знаци, могат да обогатят представата ни за това, което ни заобикаля.
В последната статия: „Нова туристическа карта на Пловдив“, подробно може да се запознаете с понятието „градска навигация“, как тя се появява като задължителен елемент в градското пространство. Може да научите по какъв начин човек се ориентира в непозната среда, какви въпроси и трудности възникват у нас и как чрез добро планиране, проектиране и добър дизайн, могат да се решат редица проблеми в ориентацията. Може да научите за добрите практики от някои знакови градове по света като Бристъл и Лондон, от които всички се учат.
В статията подробно е описан процесът на проектиране на туристическата карта на Пловдив, подбирането на цветове, изобразените детайли и характерни места, разработката на пиктограми, използван шрифт и още много друга интересна информация.
Обикновено системата от информационни табла, върху които присъства карта с информация за текущото местоположение и важни туристически обекти в близост, с посоки, разстояния и време за достигане до тях, би трябвало да е предшествана от проект, цялостно проучване на средата и редица тестове, за да се определи тяхното местоположение, ориентация и минимален брой. Обикновено се анализират основните притегателни точки и връзките между тях, изясняват се местата, където най-лесно човек може да се заблуди или възниква въпрос за промяна на направлението. Така всъщност системата „контролира“ пешеходното движение и подсказва непрекъснато най-оптималния маршрут.
В Пловдив за тази цел са използвани съществуващи информационни табла, монтирани на различни точки в града, 15 на брой, основно в централната част, също така пред централна ЖП гара, автогарите, гребната база и летище Пловдив.
Схема на разположение на информационните табла в града
Всяко табло има възможност за разполагане на графична информация от двете страни. Ориентацията на всички, с някои малки изключения, е основно изток-запад / север-юг.
Общият брой на изработените карти е 30 и всяка представя текущото местоположение на таблото с реален обхват на територията от 1200 м на 1200 м. Мащабът на основната карта е 1:1500. На всяка има изобразен кръг, представляващ приблизителното разстояние, което може да се обхване за около 5 мин. ходене пеш от мястото, където се намираме (неговия център). Квадратната мрежа през 10 см (150 м от реалността), също спомага в преценката за разстоянията до различните обекти.
Табло — Баня Старинна, гр. Пловдив
Ориентацията на картата за всяко табло е различна, в зависимост от неговото разположение и от коя негова страна се намираме. Картата винаги е ориентирана по посока на движението, т.е. на горе е изобразено пространството, откриващо се пред нас. (повече за предимствата на този картографски подход, къде е приложен първо и защо, може да прочетете малко по-долу във II-ра Част).
Табло — пл. Аптека Марица, гр. Пловдив
Някои по-разпознаваеми знакови сгради са представени със стилизирано изображение на фасадата, което подобрява ориентацията при използването на картата.
Знакови за Пловдив, стилизирани обекти и сгради
Използвани са пиктограмите, разработени за официалната туристическа карта като мащабът позволи добавянето на още няколко слоя с обекти. Посочени са местата на спирките от градския транспорт с номерата на преминаващите автобусни линии, банкомати и аптеки.
Условни знаци
· Основна карта в М 1:1500 с означено текущо местоположение
· В таблото е включена и още една по-малка карта в М 1:10000, с по-голям отрязък от населеното място, на която също е отбелязана нашата текуща позиция, обхватът на голямата карта и всички останали природни и туристически забележителности, имащи значение за подобряване на ориентацията ни в пространството. Бихме могли си съставим пешеходен маршрут до по-далечни цели, да преценим приблизителното разстояние и времето за достигане до тях.
· В горната част на таблото е нанесено наименованието на текущото местоположение (име на улица, площад, знаков обект). Със стрелки, указващи направлението и време за достигане пеша, са отбелязани някои по-значими туристически обекти.
· В долната част са поместени стандартните за всяка туристическа карта, легенда с използваните пиктограми. Също има списък с номера и координати на туристическите обекти, намиращи се в обхвата на текущата карта. Координатите спомагат лесното откриване на всеки обект по нея.
· Цялата текстова информация на таблото е представена на два езика (български / английски).
· В дясната част има QR-код, който при сканиране от мобилно устройство, води до същата карта, но на целия град, която може лесно да се разглежда и използва офлайн.
Линкът към картата : https://www.bg-plovdiv-tourist-map.truenorth.bg/
Там може да откриете и приложение за Андроид, с което винаги може да разполагате с въпросната туристическа карта. Освен нея, има и схема на вело-мрежата в града, също и удобна информативна схема на градския транспорт.
Табло — ул. Гладстон, гр. Пловдив
Проектът и реализацията на тези туристически информационни табла са само част от цялостната идея за пешеходна навигация в град Пловдив. През последния половин век, градовете в развитите държави разработват подобни системи за навигация не само да подобрят пешеходните пространства и да улеснят жителите и гостите му, но и по този начин създават един вид емблема, бранд, чрез който градът става разпознаваем сред останалите и запомнящ се. В условията на глобализация в последно време, ефективните системи за навигация са от особено значение.
Табло — Тунела север, гр. Пловдив
Проектът е финансиран от Община Пловдив
Случвало ли ви се е, да попаднете в непознат град и да се заблудите? Или следвайки направлението по Google Maps, да се окажете на грешното място? Или може би дълго сте се лутали в лабиринта на някое метро и подлезите му? Ако е така, то причината най-вероятно е била заради липсата на добра система за градска навигация.
Всички тези табелки, стрелкички, указатели, информационни табла, карти с отбелязани вашето местоположение и възможните посоки, към различни забележителности и туристически обекти, общо взето всичко което би ви спомогнало да се ориентирате в градската джунгла. Всички тези елементи съставят обща система, която улесняват човека, не го карат да се замисля излишно, а му показва и разказва само най-необходимото.
Legible London — една от най-развитите системи за градска навигация в света
Разбира се, винаги можем да се обърнем към случаен минувач на улицата и да попитаме как да стигнем до музея. У нас в България, независимо за кое населено място става въпрос, са нужни няколко питания на случайни минувачи и ще се стигне спокойно до желаната цел. Вероятността да попаднем, обаче, на някой местен, който може да ни разбере, който наистина знае посоката и който би могъл да ни ориентира правилно, в днешно време е доста малка. От друга страна, в света на технологиите, може да ползваме и смартфонът си, оборудван с интернет и съответните карти. Стига да имаме уменията и способността да се ориентираме в непозната среда.
Но въпреки това приложенията на устройствата в джоба ни или случайните минувачи не могат да заменят системата за градска навигация. А тя за един град се явява нещо повече — тя се превръща в емблема, в символ. Тя прави градът разбираем, което значи — не така страшен, а дружелюбен и гостоприемен. И даже благоприятства за икономиката му — когато хората опознаят града по-добре, по-лесно ще намерят театъра, ще намерят от къде да си купят билети за музей, ще стигнат до най-близката спирка на транспорта и няма да се притесняват да го ползват, ще преценят къде да оставят автомобила, за да планират оптимално разходката си, ще узнаят къде има концентрация на заведения или ресторанти.
За пръв път концепцията за „разбираемата“ (Legibility) градска среда е предложил американският урбанист Кевин Линч в книгата си „Образът на града“ (1960 г.). Той е въвел в употреба и терминът Wayfinding (Намиране на посоката). Именно така на английски се нарича градската навигация. Той е изследвал възприемането на заобикалящата среда от хората и е определил, че инстинктивно се идентифицират пет ключови форми — посока (пътища, улици), граници (препятствия, огради), възли (кръстовища), райони (територия с определен характер) и ориентири (забележителности).
www.bristollegiblecity.info Системата за ориентиране в Бристол, се изгражда по-рано от Лондонската
Например река Темза се явява важна граница за възприятията на лондончани, защото те се ориентират в града относно нея. Даже веднъж, когато са махнали реката от популярната схема на метрото, тогавашният кмет Борис Джонсън е бил озадачен, коментирал е остро ситуацията и е наредил на дизайнерите да я добавят отново.
Логично е, най-старата градска навигация, да е създадена за Лондон, но не е така. Още в средата на 90-те, Бристол е преживял бурно развитие. Градът е със сложна улична система, гостите трудно се ориентирали и са пропускали да видят много от забележителностите, интересните магазинчета и кафенета. През 1996 г. от градската управа са решили да възложат проект за обща система за навигация “Legible City”, която е спомогнала Бристол да се превърне във водещ културен и икономически център.
В рамките на проекта са монтирани нови указателни табелки и информационни табла с карта на града, които са били интуитивни като дизайн. Главното преимущество на новата система била удобната карта, която не била ориентирана на север, както обикновено, а относно ползвателя, т.е. на горе е изобразено това, което стои пред очите на пешеходеца.
Системата на пешеходната навигация в Ню Йорк се е появила през 2013 г. До тогава са се използвали най-разнообразни указатели, които не са помагали особено в ориентацията на жителите и гостите на града
Инициатор на проекта Legible City бил дизайнер от Бристол — Майк Роулинсън. В последствие той основава и своя собствена компания „Sity ID”, която започва да се занимава с разпространението на тази практика по целия свят. Неговата фирма проектира навигацията в Ню Йорк, Москва и в много други големи градове.
Опитът на град Бристол, вдъхновил властите в Лондон за старта на проекта “Legible London”, който към този момент се явява най-мащабната система за градска навигация в света.
През 2005 г. в Лондон е проведено изследване, което е показало, че съществуват над 30 различни системи за навигация, реализирани от различни органи от местното самоуправление. Тези системи нямали нищо общо една с друга, различни като дизайн и съдържание, за това пешеходците в голяма степен се бъркали при ползването им. Специалистите са стигнали до извода, че това влияе негативно на туризма и бизнеса в централната част на града. Освен това станало ясно, че има близки една до друга станции на метрото и могат да се провървят пеша дори по-бързо, но много от гостите на града не знаели за това, което водило до пренатоварване на лондонските „тръби“.
Жителите на Бат (Англия) са чувствителни към облика на града си и всички нови елементи по улиците възприемат като вид вандализъм. За това пешеходната навигация там е съвременна но не е „агресивна“. Цветовете са подбрани в хармония с градската архитектура
За да се избегнат тези проблеми и да стане градът по-удобен, авторите на изследването предложили да се разработи единна навигационна система за целия град. Пилотният проект на Legible London е реализиран в няколко централни райони между 2004 г. и 2009 г.
Един от най-важните компоненти на системата е картата. Дизайнерите на Legible London, по пример на Бристол, също се отказали от ориентацията на картата на север. По време на тестовете сред населението се изяснило, че предпочитаният за ориентиране на картата вариант е именно този — “heand-up” (когато от горе е изобразено всичко, което стои пред нас, от долу е изобразено пространството зад нас и т.н.)
Също така се оказало, че по-удобно за хората при ориентация по картата, е да присъстват стилизирани графики на фасади от знакови сгради, които се явяват ясни ориентири в града. Така по-лесно чрез двуизмерното изображение се добива бърза престава за триизмерния реален свят.
За сега Legible London е една от най-развитите системи за градска навигация в света с над 1700 монтирани указатели и табла с карти, в комбинация с печатни туристически карти и приложения за смарт-устройства. Системата обхваща подземния и надземен обществен транспорт и вело-инфраструктурата. Всички знаци и табла имат ярка жълта хоризонтална лента отгоре, благодарение на което лесно се виждат и разпознават от далеч.
Качествените системи обхващат както общи дизайнерски похвати за направление на човешките потоци в пространството, така и цветове, типография, форми, стил, материал и стандарти, указващи тяхното използване.
Всеки човек по различен начин възприема информацията, която среща по маршрута си, а самият маршрут може да минава по улица, градски транспорт, през парк или пешеходна зона и е много важно как тези различни видове информация по протежение на маршрута са свързани по между си. Елементите на тази информация могат да се разделят на серия от слоеве, с които всеки се сблъсква още в покрайнините на града (например — информация за основни направления към историческия център или други важни туристически обекти) като кулминацията се предполага да е по централните пешеходни улици и пространства, площади и забележителности.
Даже най-елементарната система за градска навигация е сравнително сложна задача. Етапът на планиране и проектиране често може да продължи една, две и повече години. При определянето на най-важните маршрути, се осъществява проучване на природните и исторически дадености, националните и религиозни особености, географията на местността, притегателните центрове, връзките между тях, достъпността и много други.
Всеки такъв проект обикновено се предвижда да служи за дълъг период от време, понякога и за 20 години напред. За това не може да се смята проектът за завършен след реализацията му. Освен това с времето градската среда се изменя и са нужни разработки, предвиждащи тези изменения — нови жилищни пространства, улици, направления, подобрения в самата конструкция на съоръженията и използването на нови технологии.
Не само градската среда има нужда от такава навигационна система. Тя би трябвало да се внедрява също в обществени места като паркове, музеи, обществени сгради, елементи на градския транспорт, туристически комплекси и т.н.
Туристическа карта, разработена за Туристически Информационен Център, пл. Римски стадион, гр. Пловдив
Нейната цел е да осигури на хората повече комфорт, а като резултат — мястото става по-разбираемо, уникално, предизвиква повече интерес както сред местните жители, така и сред туристите.
Септември 2022 г.
инж. Стоян Стоянов
Карти за свободно ползване: https://truenorth.bg/maps
Други статии на тема картография и градска навигация: https://truenorth.bg/articles
Подробно ще разкажем за нашите услуги, видовете работи и типовете проекти, ще изчислим стойността и ще ви направим индивидуална оферта.